۱۳۸۷ آذر ۳۰, شنبه

Firewire چيست ؟

Firewire يا i-Link که به IEEE 1394 نيز معروف است ، يک استاندارد واسط براي گذرگاه سريال در رايانه هاي شخصي است که امکان برقراري ارتباطات صوتي و تصويري ديجيتال را فراهم مي سازد. Firewire در بسياري از موارد جايگزين SCSI شده است و اين به دليل کمتر بودن هزينه پياده سازي و همچنين سادگي پياده سازي سيستم هاي کابلي بوده است.
از سال 1995 تقريبا تمام دوربين هاي ديجيتال مدرن از اين اتصال پشتيباني مي کنند. بسياري از رايانه ها از قبيل Macintosh که به منظور امور خانگي و حرفه اي صوتي و تصويري طراحي شده اند به طور پيش فرض و پيش ساخته درگاههاي Firewire دارند. Firewire همچنين سالها يک ويژگي جالب توجه ipod هاي شرکت Apple بوده است که به منظور دريافت اطلاعات در چند ثانيه و همچنين شارژ مجدد باتري به طور همزمان و تنها با يک کابل استفاده مي شد. از اين گذرگاه معمولا براي اتصال دوربين هاي ويدئويي ديجيتال و دستگاه ها و رسانه هاي ذخيره سازي اطلاعات استفاده مي شود.
اما استفاده ديگر آن در سيستم هاي ويدئويي real time يا زنده مثل سيستم هاي نظارت و کنترل و همچنين سيستم هاي حرفه اي صوتي است.
Firewire در بعضي موارد به جاي گذرگاه معمولي USBاستفاده مي شود. دليل اين امر هم سرعت موثر بالاتر است و هم اين که Firewire به رايانه ميزبان نيازي ندارد. Firewire تمامي قابليت هاي SCSI را فراهم مي سازد و در مقايسه با USB2.0 پرسرعت ، از سرعت بالاتر تبادل اطلاعات پشتيباني مي کند ؛ خصوصيتي که براي همه افراد بخصوص ويرايشگرهاي صوتي و تصويري از اهميت بالايي برخوردار است.
Firewire قادر است تا 63 دستگاه جانبي را به طور خطي به هم متصل نمايد. تنها محدوديت اين اتصالات هم غير چرخشي بودن ساختار شبکه است. يعني همانطور که گفته شد به صورت خطي و نه به صورت حلقوي به هم متصل مي شوند. بنابراين امکان ارتباط دو به دو نيز بين دستگاه ها فراهم مي آيد.
به عنوان مثال يک چاپگر و يک اسکنر مي توانند به طور مستقيم با هم ارتباط برقرار کنند. بدون اين که نيازي به حافظه سيستم و يا CPU داشته باشند. Firewire همچنين از وجود چند ميزبان در هر گذرگاه نيز پشتيباني مي کند.
USB براي فراهم آوردن اين امکانات و قابليت ها به تراشه مخصوص نياز دارد. بنابراين کابل آن ، مخصوص و گران قيمت خواهد بود. در حالي که Firewire تنها به يک کابل با تعداد سوزنهاي مشخص در هر دو سر کابل (معمولا 6تا) نياز دارد که براي پشتيباني از Plug and Play و hot Swapping طراحي شده است. اين دو عبارت به اين مفهوم اند که در صورت نياز به قطع ارتباط يک دستگاه با دستگاه هاي ديگر و يا جايگزيني يکي با ديگري نيازي به قطع منبع تغذيه نيست و در حال روشن بودن دستگاهها نيز اين اعمال امکان پذيرند و صدمه اي به هيچ يک وارد نخواهد آمد. Firewire 400 قادر به تبادل اطلاعات بين دستگاه ها با سرعت 100 ، 200 و 400 مگابيت در ثانيه است که البته مقدار واقعي آنها 98.304 ، 196.608 و 393.216 مگابيت در ثانيه است.
اگر چه USB2 ادعاي فراهم کردن سرعت بالاتري را دارد (480مگابيت در ثانيه) اما در عمل Firewire به دليل ارتباط مستقيم دستگاه ها و معماري يک به يک آنها سريعتر خواهد بود. البته طول هر کابل نبايد از 4.5 متر بيشتر شود.
Firewire 800 نيز امکان ارسال اطلاعات با سرعت 786.432 مگابيت در ثانيه را فراهم مي کند. IEEE 1394b از اتصالات نوري تا طول 100 متر و سرعت تبادل اطلاعات تا 3.2 گيگابيت در ثانيه را پشتيباني مي کند که در نوع خود فوق العاده است .

هیچ نظری موجود نیست: