۱۳۸۷ آذر ۳۰, شنبه

راه حلی برای رفع مشکل عدم تغییر ساعت در سیستم عامل ویندوز

راه حلی برای رفع مشکل عدم تغییر ساعت در سیستم عامل ویندوز

سوال:
چرا هر چه ساعت سیستم خود را یک ساعت به جلو می‌برم، باز پس از مدت کوتاهی خودش به حالت قبلی بر می‌گردد (و یا بر عکس)؟


همه ساله بسیاری از کشورهای دنیا با شروع فصل گرما ساعت رسمی خود را به مقدار خاصی (معمولاً یک ساعت) جلو کشیده و با پایان روزهای طولانی سال و شروع فصل سرما ساعت رسمی خود را به حالت عادی برمیگردانند. این کار که در دنیا Daylight Saving Time یا به طور اختصار DST (یعنی زمان صرفه‌جویی در روشنایی روز) نامیده می‌شود، به هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی به خصوص انرژی روشنایی و گرمایی صورت می‌گیرد. چرا که با این کار امکان استفاده بهتر و بیشتر از روشنایی و گرمای روز فراهم شده و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.

برای درک بهتر موضوع فرض کنید، در زمان فصل گرما، آفتاب در ساعت 5 صبح طلوع و در ساعت 6 بعد از ظهر غروب کند. در این حالت سازمانی یا شرکتی که از ساعت 8 صبح الی 8 شب کار کند، 2 ساعت از کار خود را با تاریکی مواجه شده و مجبور است با مصرف انرژی (معمولاً الکتریکی)، روشنایی و گاه گرمای لازم را برای کار خود فراهم کند. حال اگر ساعت رسمی، یک ساعت جلو برده شود، مانند این است کار شرکت مذکور، از ساعت 7 صبح الی 7 شب باشد. بدین ترتیب تنها یک ساعت از کار با تاریکی برخورد کرده و به اندازه یک ساعت صرفه‌جویی خواهد شد.

شرکت مایکروسافت، در سیستم عامل معروف خود، ویندوز XP و برخی دیگر از نسخه‌های این سیستم عامل، امکان خاصی برای این موضوع در نظر گرفته است. بدین ترتیب که اگر شما در کشوری قرار داشته باشید، که از DST استفاده کند، به شما این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل این موضوع را به ساعت سیستم خود نیز اعمال کرده و به این ترتیب ساعت سیستم شما نیز به طور اتوماتیک در تاریخ شروع DST، به اندازه مورد نظر جلو برده شده، و در زمان مناسب نیز به ساعت رسمی قبلی برگردانده خواهد شد. جهت فعال کردن این امکان کافی است در پنجره‌ی Data and Time Properties که از طریق Control Panel/Date and Time باز می‌شود (یا با Double Click روی ساعت کوشه‌ی پایین سمت راست صفحه کار ویندوز(، روی زبانه‌ی Time Zone رفته و گزینه‌ی Automatically adjust clock for daylight saving changes را تیک بزنید. دقت کنید که در همین صفحه شما می‌توانید منطقه جغرافیایی خود که ساعت سیستم بر طبق آن محاسبه می‌شود را انتخاب کنید، که در مورد ایران باید گزینه‌ی (GMT+3:30) Tehran انتخاب شده باشد. اگر در محل انتخاب شده‌ی شما، در ساعت رسمی از DST استفاده نشود، شما گزینه فعال کردن آن را نیز نخواهید دید. شرکت مایکروسافت برای اعمال تغییر قوانین کشورها در این مورد، به صورت دوره‌ای به روز رسانی‌هایی در سیستم خود انجام می‌دهد و تغییرات اعلام شده در قوانین مربوط DST در کشورها را در سیستم عامل خود اعمال می‌کند.

در ایران نیز از چندین سال پیش تا سال 1385 با شروع بهار یک ساعت، ساعت رسمی کشور جلو برده شده، و در پایان تابستان و با شروع پاییز ساعت به حالت عادی خود بر‌ می‌گشت و این موضوع در سیستم عامل ویندوز نیز در نظر گرفته شده بود. لیکن در پی تصمیم دولت در پایان سال 1385 مبنی بر عدم تغییر ساعت در سال 1386، شرکت مایکروسافت نیز پس از مدتی یک بسته به روز رسانی توزیع کرد که شامل این تغییر بود و باعث شد گزینه‌ی فعال سازی DST برای ایران حذف شد.

در پایان سال 1386 پس از چندی بحث میان مجلس و دولت، نهایتاً در آخرین لحظه تصمیم بر اعمال DST در شروع بهار 1387 شد. این در حالی است که طبق آخرین به روز رسانی ویندوز، در ایران DST غیر فعال شده است و تا به روز رسانی بعدی، وضعیت به همین صورت خواهد بود. به همین جهت ما یک فایل کوچک جهت تصحیح این مشکل در رجیستری ویندوز تهیه کرده و در آدرس http://www.zendehrood.com/IranStandardTime-DSTCorrection1387.rar قرار داده‌ایم. کافی است آنرا دانلود کرده و اجرا کنید تا گزینه‌ی مربوط به فعال سازی DST که در بالا ذکر شد دوباره در محل مربوطه ظاهر گردد.

هیچ نظری موجود نیست: