۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

حیفم اومد این مطلب جالب رو دیگران نخونند !!!

روزی که امیرکبیر گریست

در سال 1264 هجری قمری، یعنی درست در حدود 166 سال پیش نخستین برنامه‌ی دولت ایران برای واكسیناسیون به فرمان امیركبیر آغاز شد. در آن برنامه، كودكان و نوجوانانی ایرانی را آبله‌كوبی می‌كردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌كوبی به امیر كبیر خبر دادند كه مردم از روی ناآگاهی نمی‌خواهند واكسن بزنند! به‌ویژه كه چند تن از فالگیرها و دعانویس‌ها در شهر شایعه كرده بودند كه واكسن زدن باعث راه ‌یافتن جن به خون انسان می‌شود هنگامی كه خبر رسید پنج نفر به علت ابتلا به بیماری آبله جان باخته‌اند، امیر بی‌درنگ فرمان داد هر كسی كه حاضر نشود آبله بكوبد باید پنج تومان به صندوق دولت جریمه بپردازد. او تصور می كرد كه با این فرمان همه مردم آبله می‌كوبند.
اما نفوذ سخن دعانویس‌ها و نادانی مردم بیش از آن بود كه فرمان امیر را بپذیرند. شماری كه پول كافی داشتند، پنج تومان را پرداختند و از آبله‌كوبی سرباز زدند. شماری دیگر هنگام مراجعه مأموران در آب انبارها پنهان می‌شدند یا از شهر بیرون می‌رفتند روز بیست و هشتم ماه ربیع الاول به امیر اطلاع دادند كه در همه‌ی شهر تهران و روستاهای پیرامون آن فقط سی‌صد و سی نفر آبله كوبیده‌اند.
در همان روز، پاره دوزی را كه فرزندش از بیماری آبله مرده بود، به نزد او آوردند. امیر به جسد كودك نگریست و آنگاه گفت: ما كه برای نجات بچه‌هایتان آبله‌كوب فرستادیم. پیرمرد با اندوه فراوان گفت: حضرت امیر، به من گفته بودند كه اگر بچه را آبله بكوبیم جن زده می‌شود. امیر فریاد كشید: وای از جهل و نادانی، حال، گذشته از اینكه فرزندت را از دست داده‌ای باید پنج تومان هم جریمه بدهی. پیرمرد با التماس گفت: باور كنید كه هیچ ندارم. امیركبیر دست در جیب خود كرد و پنج تومان به او داد و سپس گفت: حكم برنمی‌گردد، این پنج تومان را به صندوق دولت بپرداز چند دقیقه دیگر، بقالی را آوردند كه فرزند او نیز از آبله مرده بود.
این بار امیركبیر دیگر نتوانست تحمل كند. روی صندلی نشست و با حالی زار شروع به گریستن كرد. در آن هنگام میرزا آقاخان وارد شد. او در كمتر زمانی امیركبیر را در حال گریستن دیده بود. علت را پرسید و ملازمان امیر گفتند كه دو كودك شیرخوار پاره دوز و بقالی از بیماری آبله مرده‌اند. میرزا آقاخان با شگفتی گفت: عجب، من تصور می‌كردم كه میرزا احمدخان، پسر امیر، مرده است كه او این چنین های‌های می‌گرید. سپس، به امیر نزدیك شد و گفت: گریستن، آن هم به این گونه، برای دو بچه‌ی شیرخوار بقال و چقال در شأن شما نیست. امیر سر برداشت و با خشم به او نگریست، آنچنان كه میرزا آقاخان از ترس بر خود لرزید. امیر اشك‌هایش را پاك كرد و گفت: خاموش باش. تا زمانی كه ما سرپرستی این ملت را بر عهده داریم، مسئول مرگشان ما هستیم.
میرزا آقاخان آهسته گفت: ولی اینان خود در اثر جهل آبله نكوبیده‌اند. امیر با صدای رسا گفت: و مسئول جهلشان نیز ما هستیم. اگر ما در هر روستا و كوچه و خیابانی مدرسه بسازیم و كتابخانه ایجاد كنیم، دعانویس‌ها بساطشان را جمع می‌كنند. تمام ایرانی‌ها اولاد حقیقی من هستند و من از این می‌گریم كه چرا این مردم باید این قدر جاهل باشند كه در اثر نكوبیدن آبله بمیرند ...

۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

چگونه از خستگي چشم جلوگيري كنيم؟

در اينجا چند توصيه براي شما داريم كه باعث مي‏شوند چشم‏هايتان سالم بمانند و براي سال‏ها به خوبي كار كنند:

1- در هواي آفتابي، عينك دودي به چشم‏هايتان بزنيد. نور شديد آفتاب باعث تاري ديد و خستگي چشم‏ها مي‏شود.

2- اگر موقع كار كردن مجبور هستيد به طور مداوم به جايي نگاه كنيد (مثل كار با كامپيوتر يا كتاب خواندن)، هر چند ساعت يك بار به چشم‏هاي خود استراحت دهيد. از جاي خود بلند شويد، بدنتان را بكشيد و به نقطه‏اي دور نگاه كنيد.

3- دقت كنيد هنگام مطالعه يا كار، نور محيط كافي باشد. نور ملايم ( نه شديد و نه ضعيف)، بهترين نور است. نور شديد به چشم‏هايتان فشار مي‏آورد.

4- از لامپ با نور سفيد در خانه‏ استفاده كنيد، مثل مهتابي يا لامپ كم مصرف. اگر امكان دارد در محل كارتان نيز از آنها استفاده كنيد، زيرا براي چشم‏ها بهترند.

5- هر چند وقت يك بار چشم‏هايتان را براي چند ثانيه ببنديد. اين كار باعث مي‏شود بينايي‏تان تجديد شود.

6- به‏طور مرتب پلك بزنيد، به‏خصوص اگر موقع كار به جايي نگاه مي‏كنيد. اين كار باعث مي‏شد چشم‏هايتان مرطوب باقي بماند.

7- از منابع غذايي حاوي ويتامين A به طور مرتب استفاده كنيد. ويتامين A براي حفظ سلامت چشم‏ها ضروري است، مثلاً يك ليوان (240 سي‏سي) آب هويج، 8 برابر نياز روزانه به ويتامين A را تامين مي‏كند. منابع غني از ويتامين A عبارتند از: جگر، هويج، كدو حلوايي، طالبي، زردآلو، آب كدو، شلغم، چغندر، كلم بروكلي، گريپ فروت، اسفناج و ساير سبزيجات سبز تيره و برگي شكل، شير، زرده تخم مرغ.

8- به مقدار كافي بخوابيد. خستگي و كم خوابي، فشار زيادي به چشم‏هاي شما وارد مي‏سازد.

9- براي معاينه چشم‏هاي تان و انجام تست بينايي به چشم پزشك يا اپتومتر مراجعه كنيد، خصوصا اگر سنتان بالاي 40 سال است. با افزايش سن، قدرت بينايي ضعيف مي‏شود. شايد نياز به عينك طبي داشته باشيد.

10- اگر كار شما با كامپيوتر است، هر 2 تا 3 ساعت يك بار، براي مدت 10 تا 15 دقيقه به چشم‏هايتان استراحت دهيد. همچنين مي‏توانيد هر چند وقت يك بار، صفحه مانيتور خود را خاموش كنيد.

11- چشم‏هايتان را قدري بماليد، براي اينكه آنها خسته و خشك مي‏شوند. اگر خستگي چشم در اثر خشكي آن باشد، مي‏توانيد با استفاده از قطره استريل چشمي، از بروز آن جلوگيري كنيد.

12- چشم هاي تان را ورزش دهيد. اين كار از خستگي آنها جلوگيري مي‏كنيد. براي مشاهده ورزش‏هاي مخصوص چشم، اينجا را كليك كنيد.

هشدارها:

1- اگر بعد از مطالعه يا انجام يك كار چشمي (مثل كار با كامپيوتر)، چشم‏هاي شما خيلي خسته شدند يا اگر متوجه تغييراتي در بينايي خود شديد، ممكن است نياز به عينك داشته باشيد. لذا هر چه سريع‏تر به چشم‏ پزشك يا بينايي سنج (اپتومتر) مراجعه كنيد.

2- اگر هر نوع سوال يا نگراني داشتيد، قبل از انجام هر كاري به پزشك مراجعه كنيد. توصيه‏هاي بالا نمي‏تواند جايگزين درمان پزشكي شود.

معادل فارسي ايميل انتخاب شد

گروه واژه گزيني تخصصي مخابرات فرهنگستان زبان و ادب فارسي، واژه «رايانامه» را به عنوان كلمه جايگزين «ايميل» به تصويب رساند.
به گزارش روز شنبه ايرنا، هم اكنون اين واژه در فرهنگستان مصوب شده و به دستگاه‌ها و نهادهاي مرتبط اعلام و ابلاغ شده است.
اين درحالي است كه پيش از اين از واژه «پست الكترونيك» به جاي كلمه بيگانه ايميل در بين مردم رايج بود كه اين پژوهشگر فرهنگستان در اين باره گفت: كلمه پست الكترونيك ساخته و مصوب فرهنگستان نبوده و به صورت غيررسمي جايگزين كلمه لاتين ايميل شده است.
هر فناوري با ورود به ايران، واژگان خاص خود را نيز به همراه مي آورد كه عده اي معتقدند برخي واژگان از جنس واژه هايي مثل پست و تلفن و بانك و تلويزيون و غيره نيازي به معادل فارسي ندارد.
معادل سازي كلماتي نظير mms، gprs، هندزفري از جمله واژه هايي است كه فرهنگستان مطالعات لازم را براي معادل سازي آنها انجام داده است.
فرهنگستان زبان و ادب فارسي در يكي از آخرين مصوبات خود واژه‌هاي پيامك و پيام كوتاه را به جاي SMS پيشنهاد كرده است.

توليدكنندگان سخت افزار از گوگل حمايت مي كنند

نرم افزار عامل كروم يك سال ديگر ارائه مي شود

شركت گوگل اعلام كرده است كه تعدادي از مهم ترين توليدكنندگان سخت افزار كامپيوتر از عرضه نرم افزار عامل اين شركت حمايت كرده اند.

به گزارش گوگل، با شركت هايي مانند ايسر، ايسوس، فريسكيل، هيولت پاكارد، لنوو و توشيبا براي عرضه نرم افزار عامل كروم همكاري دارد.

نرم افزار عامل كروم مبتني بر وب است و براي كامپيوترهاي متصل به اينترنت طراحي شده است.

به گفته گوگل اين نرم افزار در ابتدا براي رايانه هاي همراه كوچك كه نت بوك ناميده مي شود، عرضه خواهد شد و سپس براي لپ تاپ و رايانه هاي شخصي (پي سي) ارائه مي شود.

پيشبيني مي شود نرم افزار عامل كروم سال آينده عرضه شود.

به نوشته وبلاگ گوگل، كروم به صورت كد باز عرضه مي شود و بارگذاري آن به صورت رايگان انجام خواهد شد.

گوگل در وبلاگش نوشت: "سرعت، سادگي و امنيت مشخصه هاي اصلي كروم هستند."

تحليلگران كروم را رقيب مهمي براي نرم افزار عامل ويندوز مي دانند. ويندوز منبع مهم درآمد شركت مايكروسافت است.

اين در حالي است كه كه مايكروسافت به زودي نرم افزار عامل جديد خود، ويندوز 7 را عرضه مي كند.

سرعت، سادگي و امنيت مشخصه هاي اصلي كروم هستند

وبلاگ گوگل

مايكروسافت علاوه بر درآمد حاصل از فروش ويندوز، از محل فروش نرم افزارهاي ديگر خود كه با ويندوز سازگار هستند نيز درآمد سرشاري دارد.

گوگل مي خواهد با ايجاد تحول در سيستم عامل كامپيوترها، نرم افزار ساده تري را عرضه كند كه به جاي بارگذاري بخش عمده اي از نرم افزار بر روي كامپيوترهاي افراد، آنها را به صورت آنلاين و از طريق اينترنت ارائه دهد.

در اين حال، با اين كه گوگل نرم افزار عامل كروم را به طور رايگان عرضه مي كند ولي درآمد اين شركت از راه ديگري كسب مي شود.

اين شركت مي خواهد كاربران تا حد امكان از نرم افزارها و خدمات آنلاين اين شركت استفاده كنند تا ازطريق ارائه تبليغات بازرگاني به آنها درآمد كسب كند.

گوگل پيش از اين مرورگر كروم را براي كاربران اينترنت عرضه كرده بود ولي اين نرم افزار در رقابت با مرورگرهاي ديگر تنها كمي بيشتر از يك درصد بازار را در دست گرفته است.

كارشناسان مي گويند موفقيت نرم افزار عامل كروم تا حد زيادي به زمانبندي عرضه آن بستگي دارد. اگر ويندوز 7 زودتر از كروم و در زماني عرضه شود كه اوضاع اقتصادي آمريكا رو به بهبود رفته باشد، مايكروسافت سهم بزرگ تري را از بازار به خود اختصاص خواهد داد.

در اين حال، به گفته اين افراد گوگل براي گسترش كروم به همكاري مايكروسافت هم نياز دارد.

گوگل همچنين اعلام كرده است كه به دوره آزمايشي بسياري از خدمات آنلاين خود پايان داده است.

سرويس پست الكترونيك گوگل، جي ميل، كه از محبوبت ترين عرضه كنندگان خدمات اي ميل است، پنج سال است كه به صورت آزمايشي، نسخه بتا، عرضه شده است.

تبديل متن فينگليسي به متن فارسي

در اين سايت بسيار جالب ميتوانيد متن فارسي‌ را با حروف لاتين (به صورت  Pinglish) بنويسيد تا در  به خط فارسي‌ تبديل شود. متن نوشته شده را مي‌توان به صورت مستقيم ايميل كرد، به صورت فايل در كامپيوتر ذخيره نمود، و يا آنرا در برنامه يا سايت‌هاي ديگر كپي‌ كرد.

http://www.behnevis.com/