۱۳۸۷ آذر ۱۷, یکشنبه

چرا متن باز - open source

گفتیم در نرم افزار آزاد و باز متن سازنده نرم افزار کدهای نرم افزارش را در اختیار کاربران و برنامه نویسان قرار می دهد.
این کار چند مزیت می تواند داشته باشد. وقتی کد در اختیار برنامه نویس‌ها قرار می‌گیرد افراد زیادی به عنوان داوطلب به این پروژه کمک خواهند کرد.
برنامه نویسانی که کدهای برنامه در اختیارشان وجود دارد حال توان آن را دارند که در گسترش و اشکال زدایی برنامه‌ها شرکت کنند و نیز قابلیت‌های جدید را میتوانند به آن اضافه کنند و بعد نیز با هماهنگی توسعه دهنده برنامه این تغییرات را به نسخه بعدی منتقل کنند .
حال وقتی یک پروژه با پایه قوی و نیز ایده‌های جالب پا به دنیای نرم‌افزار می‌گزارد ، مسلم است که برنامه نویسان زیادی را از سرتاسر دنیا به سوی خود می‌کشد و به سرعت رشد می‌کند .
یکی از اشکالاتی که ممکن است در ابتدای کار به برنامه نویسی به صورت بازمتن گرفته شود امنیت در این برنامه‌ها می‌باشد .
نرم‌افزارهای آزاد معمولاً با سرعت بیشتری نسبت به نرم‌افزارهای انحصار گرایانه به‌روز می‌شوند و حفره‌های امنیتی که در نسخه‌های پیشین وجود داشته، در نسخه‌های جدید اصلاح می‌شود.خوب دلیل آن :
زمانی که سورس در اختیار کاربران قرار می‌گیرد ، کلیه کاربران از جمله هکرها (همینجا باید ذکر شود که این افراد قدرت فراوانی در عیب یابی برنامه‌ها داشته که نباید آنها را با کرک کنندگان اشتباه گرفت ) با پیدا کردن حفره‌های امنیتی و باز گویی به سازندگان برنامه‌ها باعث رفع هر چه سریع‌تر حفره‌ها می‌گردند.
شاید جالب باشه که بدانید شرکت موزیلا که سازنده مرورگر معروف فایرفاکس هست تقریبا حدود ۳۰-۴۰ کارمند دارد و از این بین حدود ۱۰ نفر بر روی فایرفاکس کار می کنند. اگربا فایرفاکس آشنا باشید می‌دانید یک پروژه کاملا بزرگ بوده و کاملا واضح است که این پروژه کار ۱۰ نفر نیست ولی همین شیوه باز متن بودن این مرورگر باعث شده که سازندگان آن چندین هزار نفر باشند. هم اکنون هزاران نفر در حال بهبود فایرفاکس هستند ( به طور مستقیم و نیمه مستقیم ) .
یکی دیگر از جنبه‌های برنامه‌های باز متن جنبه آموزشی آنها می‌باشد . با توجه به باز بودن کدهای یک برنامه شما می توانید از این کدها استفاده و با آنها آشنا شده و یا ایده بگیرید. بطور مثال سورس کدهای مرورگر فایرفاکس یک کلاس کاملا آموزشی است و وقتی شما به آنها نگاه کنید متوجه خواهید شد که در بین کدها توضیحاتی واضح نیز قرار گرفته شده که شما را در امر یاد گیری یاری می‌کند .
سوال دیگری که ممکن است برای خیلی از افراد بوجود آید منبع درآمد این گونه برنامه‌ها چگونه است ؟
این هم یک روش بیرون دادن نرم افزار و پول گرفتن برای نصب و نگهداری (بکار گرفته شده توسط خیلی از پخش کنندگان Linux) و...

هیچ نظری موجود نیست: