۱۳۸۷ آذر ۱۷, یکشنبه

توصیه‌های مهم به کاربران قبل از نصب گنو/لینوکس

۱- توجه داشته باشید که انتقال از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر نیازمند کسب آگاهی اولیه و مطالعه در زمینه نحوه نصب و پیکربندی و راه‌های رفع مشکلات احتمالی سیستم جدید قبل از اقدام به نصب آن است .

۲- در صورتی که تازه کار هستید ممکن است به کامپیوتر دومی (مثل کامپیوتر یکی از دوستانتان یا اداره و ...) با امکان تماس اینترنتی برای جستجوی اینترنتی و یافتن دستورالعملها یا راه حل‌های مورد نیاز برای رفع اشکال سیستمتان پس از نصب اولیه نیاز پیدا کنید .

۳- وضعیت سخت افزارهای موجود درسیستم خود (بخصوص کارت گرافیک و مودم ...) را بطور کامل بررسی نموده و نوع و مدل هریک را یادداشت کنید تا در طی مراحل نصب و پیکربندی سیستم در جاهای مورد نیاز اطلاعات صحیح را انتخاب کنید و از دردسرهای بعدی دور بمانید .

۴- اکثر مودم‌های داخلی یا اینترنال فقط با ویندوز سازگار هستند winmodems اگر چه برای اکثر آنها درایورهای لینوکسی هم نوشته شده ولی استفاده از مودم خارجی external در لینوکس بعلت عدم نیاز به تنظیمات دیگر توصیه میشود . البته میتوانید قبل از انتخاب و خرید مودم اینترنال از پشتیبانی شدن آن در لینوکس در سایت linmodems.org مطمئن شوید. توصیه می‌شود برای مودم‌های داخلی از مودم‌های با چیپ‌ست کانکسنت و یا اینتل استفاده گردد زیرا دارای درایور اصلی از شرکت تولید کننده برای لینوکس می‌باشند. برای استفاده از اینترنت DSL توصیه می‌شود از مودم‌های دارای روتر استفاده نمایید.

۵- همیشه از توزیعهای به روزشده و نسبتا ساده تر شروع کنید. ( مانند ubuntu که در صورت نیاز می‌توانید سی‌دی مجانی آن را از سایت ubuntu.org دریافت نمایید. )

۶- قبل از آغاز نصب هر سیستم عامل جدید از اطلاعات مهم و حیاتی خود پشتیبان بر روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی یا فلش درایو یا فلاپی تهیه کنید .

۷- با مطالعه بیشتر روشهای مختلف بوت کردن سیستم عامل جدید خود را اعم از بوت از روی هارد دیسک و بوت از روی سی دی یا فلاپی دیسک بیاموزید تا در مواقع ضروری از این امکان استفاده کنید .

۸- در اولین بارهای نصب تنظیمات پیش فرض سیستم را در نصب نرم افزارها یعنی بسته های نرم افزاری مورد نیاز سیستم انتخاب کنید چرا که یک اشتباه در انتخاب یا عدم انتخاب بسته های مورد نیاز سیستم می‌تواند به از دست رفتن کارائی بینجامد .

۹- در حین نصب توزیعهای گنو/لینوکس به پیغامها و پنجره‌ها و هشدارهای سیستمی احتمالی که نشان داده میشود و بیانگر وجود مشکلاتی در نحوه نصب یا سخت افزارها یا پیکربندی است حساسیت بیشتری بخرج داده و با اطلاعات کافی نصب را ادامه دهید .

۱۰- اگر پس از پایان یافتن نصب اولیه و درصورت وجود چند سیستم عامل در کنار هم در اولین مرتبه بوت شدن سیستم منوی بوت لودر یا همان منوی انتخاب سیستم عاملها را مشاهده کردید و با انتخاب توزیع لینوکس توانستید وارد رابط گرافیکی کاربر شوید باید بدانید که توصیه های فوق را رعایت کرده و از این پس یک سیستم مجهز به یک توزیع لینوکس زیبا و کارآمد در اختیار دارید .

۱۱- به روز رسانی کردن سیستم عامل های خانواده گنو لینوکس و نصب بسته های نرم افزاری جدید این روزها با تکیه بر تکنولوژیهای معروفی همچون RPM و apt-get (به ترتیب تکنولوژی redhat و debian)کار نسبتا ساده ای است ، اگر چه همواره امکان دریافت کد منبع و کامپایل کردن شخصی برنامه و نصب دستی آن برای کاربران نیمه حرفه ای و حرفه ای وجود دارد اما این کار را به کاربران مبتدی توصیه نمی کنم .
۱۲- همیشه می‌توانید با مراجعه با سایت‌های ubuntu.ir و technotux.org مشکلات احتمالی خود با لینوکس را حل کنید .۱۳- به یاد داشته باشید شما زمانی می‌توانید قضاوتی در مورد لینوکس و ویندوز داشته باشید که همانقدر که با ویندوز کار کرده و یا اطلاعات در مورد آن کسب نموده‌اید برای لینوکس هم داشته باشید.
۱۴- باید بدانید که لینوکس ویندوز نیست پس باید سطح تفکر خود را تغییر داده تا بتوانید با آن خو بگیرید.

۱۵- شما می‌توانید با عضو شدن در گروه‌های کاربری لینوکس (LUG : Linux User Group )مشکلات خود را به راحتی رفع نموده و نیز تبادل اطلاعات داشته باشید .

۱۶- باید این را بدانید که تقریبن همه برنامه‌ها ویندوزی دارای معادل‌های لینوکسی هستند. فقط نیاز به کمی صبر و حوصله و مطالعه می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست: