۱۳۸۷ بهمن ۶, یکشنبه

SuSE Linux 8.0 Professional

آيا يك كاربر دلسرد ويندوز ميتواند از مايكروسافت دوري كند‚ لينوكس با وجود اصلاحات بسيار، همچنان پيچيده است. ممكن است از در اختيار داشتن ويندوز XP بسيار راضي باشيد اما اين ويندوز نقاط ضعف فراواني دارد. ناسازگاري اين سيستم عامل جديد با نرمافزارهاي قديمي و مشكلات امنيتي آن، همچنان موجب عصبانيت بسياري از كاربران ميشود.
البته سوالي كه براي كاربران كامپيوترهاي شخصي مطرح ميشوداين است كه جايگزين ويندوز چيست؟ اگر چه لينوكس، رقيبي براي ويندوز محسوب ميشود اما، نميتوانيم بگوييم كه در تمامي موارد بهتر از ويندوز است .براي آنكه دريابيم آيا لينوكس سرانجام براي كاربران معمولي كامپيوترهاي شخصي مناسب است يا خير، يكي از نسخههاي آن، يعني SuSE Linux 8.0 Professional را بررسي كرديم مي توانيد آن را به صورت رايگان از سايت www.suse.com دريافت كنيد SuSE . در اروپا بسيار شهرت دارد و بسته آن به همراه مجموعه اي از دفترچههاي راهنما و نرم افزارهاي مفيد روي CD-ROM عرضه مي شود .
اگر تصور مي كنيد ويندوز آن گونه كه ميخواهيد نيست و نخواهد شد، لينوكس سيستم عاملي است كه به شما امكان مي دهد به بهترين وجه آن را سفارشي كنيد، مثلا مي توانيد دسكتاپ خود را به طور كامل تغيير دهيد. همچنين لينوكس در مقايسه با ويندوز، امنيت بسيار بالايي دارد و با سخت افزارهاي بيشتري، از پردازنده هاي 486 گرفته تا جديدترين آن، يعني پنتيوم 4 سازگاري دارد .در بسياري حالات، لينوكس به جاي اينكه يك سيستم عامل متحدالشكل باشد، مجموعهاي نامحدود از بلوكهاي قابل سازماندهي مجدد است .
اما لينوكس همچنان مشكلات بسياري را براي كاربران جديد ايجاد مي كند. درايورهاي لينوكس براي بعضي از سخت افزارها كمياب است .فايل سيستمهاي ناآشنا، پيغامهاي خطاي مبهم و نيازهاي گاه و بيگاه به كامپايل برنامه هاي كاربردي از كدمنبع، كاربران ويندوز را نسبت به تغيير سيستم عامل خود مردد مي سازد.
چه كسي به لينوكس نياز دارد؟
امروزه، عرضه كنندگان لينوكس بسياري از ويژگيهاي كاربر پسند را به آن افزوده اند كه مدتهاي مديد، كاربران قديمي ويندوز منتظر آن بودند. اين ويژگيها عبارت اند از: نصب كنندههاي خودكار، دفترچههاي راهنما، رابط هاي گرافيكي منظم و پشتيباني تلفني.
از طرفي مي توان گفت لينوكس بسيار ايمنتر از ويندوز است و اين موضوع براي تمامي كاربران در هر كجا كه باشند اهميت دارد. انجمن لينوكس به طور مرتب، براي مشكلات امنيتي، در همان روزي كه اشكالات گزارش مي شوند، برنامه هاي ترميمي عرضه مي كند. همچنين كاربران لينوكس با افتخار مي گويند تا به امروز هيچ ويروسي نتوانسته است اين سيستم عامل را مورد هدف قرار دهد.
روشهاي سفارشي سازي در لينوكس، احتمالا بيش از حد مفيد هستند و حتي ميتوانند موجب ترس كاربران با تجربه كامپيوتر شوند. برخي از كاربران معتقدند، زماني كه بايد صرف نصب و پيكربندي لينوكس و يادگيري آن شود به نصب رايگان آن نمي ارزد .
آن دسته از كاربران ويندوز كه مايلند از لينوكس به صورت آزمايشي استفاده كنند، احتمالا افرادي نسبتا با تجربه و كنجكاو هستند و از ويندوز نااميد شدهاند .اما شما اگر كاملا از ويندوز راضي هستيد و ميتوانيد با برنامه هاي كاربردي و سخت افزارهايي كه در اختيار داريد به خوبي كار كنيد، ارزش اين دردسر را ندارد كه به يك سيستم عامل ديگر تغيير مسير داده و آن را از ابتدا بياموزيد.
تركيب لينوكس با ويندوز
اگر مطمئن نيستيد كه لينوكس براي شما مناسب است يا خير، ميتوانيد آن را در كنار ويندوز نصب كنيد. در اين صورت اگر متوجه شديد كه به گروه ياز برنامه هاي ويندوز نياز داريد كه جايگزيني براي آنها در لينوكس وجود ندارد، مي توانيد به راحتي با راهاندازي مجدد، از لينوكس به ويندوز سويچ كنيد .
ممكن است در برخي مواقع، راه اندازي دوگانه لازم نباشد. اغلب بسته هاي توزيع شده لينوكس به همراه نرمافزاري به نام Wine عرضه مي شوند. اين نرم افزار حدود 1100 برنامه كاربردي ويندوز به همراه تنظيم فايلهاي پيكربندي را در لينوكس اجرا ميكند .يكي از نقاط ضعف برنامه Wine اين است كه بيش از هزاران برنامه كاربردي ويندوز، هنوز با آن سازگار نيستند و اجراي برنامه هاي كاربردي سازگار، حتي براي كاربران ماهر نيز مشكل آفرين است.
طريقه نصب
به صورت كلي، نصب لينوكس SuSE با نصب ويندوز تفاوت چنداني ندارد .در مقايسه با ويندوز، نصب آن حدود نيم ساعت تا يك ساعت طول ميكشد .در هنگام نصب لينوكس، لازم است برخي از تنظيمات را به صورت دستي انجام دهيد. اين تنظيمات ممكن است براي افرادي كه مهارت آنها در زمينه كامپيوتر كمتر از حد متوسط است، گيج كننده باشد.
اگر كامپيوتر شما به قدر كافي جديد باشد كه بتوانيد از درايو CD ياDVD ،آن را راهاندازي كنيد، نصب لينوكس بسيار آسانتر است. در غير اين صورت بايد اين كار را به كمك فلاپي انجام دهيد .در مراحل اوليه، لينوكس بسيار شبيه ويندوز 2000 يا XP است :سيستم با ديسكت نصب راه اندازي مي شود و سيستم عامل به صورت خودكار، سختافزار را شناسايي مي كند؟ درايورهاي مربوطه را بارگذاري كرده و در مورد پارتيشن بندي از شما سوالاتي ميپرسد .
لينوكس پيش از آنكه فايلها را در هاردديسك كپي كند، لازم است كه پارتيشن ها را با فايل سيستمهاي خودش راه اندازي كند .نصب كننده لينوكس نيز همانند ويندوز ممكن است در اين كار به شما كمك كند .اما به خاطر داشته باشيد، فضايي از هاردديسك كه براي لينوكس كنار گذاشته مي شود، به وسيله ويندوز قابل استفاده نيست .بسته به نسخه لينوكس و گزينه هايي كه انتخاب ميكنيد، ممكن است براي نصب اوليه آن به همراه يك رابط گرافيكي و مجموعهOffice ، به 800 مگابايت فضاي هاردديسك نياز داشته باشيد -درست به اندازه ويندوز 2000 يا XP با برنامه هاي كاربردي آن .
گام مهم ديگر، انتخاب رابط گرافيكي كاربر براي نصب است. رابط هاي گرافيكي متعددي براي جلب توجه شما وجود دارند اما دو نوع پيشرفته آنها KDE و Gnome است كه از حيث عملكرد و شكل ظاهري همانند ويندوز هستند و منوها، نوار وظيفه و كنترلهاي مشابه در پنجره ها را دارند .نسخه SuSE ازKDE ، درهم و برهم به نظر ميرسد، اما مملو از ابزار است Gnome .كه روي يك سيستم مشابه اجرا ميشود، شبيه سيستم عامل Mac OS X از شركت اپل است .اگر در لينوكس سبكي را دوست نداشته باشيد، مي توانيد نوع ديگر آن را از اينترنت دريافت كنيد و يا رابط خود را در زمان ورود به سيستم انتخاب كنيد. برنامه هايي كه با يك رابط گرافيكي سازگار هستند، تحت رابط ديگري نيز به خوبي كار ميكنند .در نهايت لازم است تصميم بگيريد كه كدام برنامه كاربردي و برنامه سودمند نصب شود .در اين رابطه SuSE با مجموعه تنظيمات خود كه معادل نصب ويندوز است، فرآيند تصميمگيري را براي شما نسبتا آسان ميكند .تعداد برنامههاي كاربردي رايگان لينوكس بسيار زياد است به طوري كه كاربران تازه كار را دستپاچه ميكند !

هیچ نظری موجود نیست: