۱۳۸۷ بهمن ۹, چهارشنبه

چه كسي براي مكينتاش جشن تولد مي‌گيرد

پيش از آنكه در سال 1984 شركت اپل مكينتاش را معرفي كند، كامپيوتر خانگي و شخصي براي كاربران بيش‌تر حكم يك اسباب‌بازي را داشت كه فقط مي‌شد با آن بازي‌هاي ابتدايي و ابزارهاي ساده مهندسي را اجرا كرد. آلكس سوجونگ- كيم پانگ، مدير ارشد تحقيقاتي موسسه Future مي‌گويد: مكينتاش به جامعه سازندگان كامپيوترهاي شخصي نشان داد كه ساخت و طراحي ماشيني كه ميليون‌ها ميليون كاربر در سرتاسر دنيا پيدا كند، امري ممكن و در عين حال بسيار سودآور است.
وي مي‌افزايد: افرادي كه با مكينتاش اوليه كار مي‌كردند، اولين كساني بودند كه توانستند با يك دست ساخته بشري به راحتي‌ تعامل برقرار كنند.
مكينتاش ابتدايي، صفحه نمايشي 9اينچي با يك رم 128 كيلوبايتي و فلاپي درايو داخلي داشت و به كيبورد و ماوس تك كليدي هم مجهز بود. به گفته مارك هترسلي، سردبير Macworld، مكينتاش اوليه با قيمت 2 هزار و 495 دلار به فروش رفت كه نسبت به قيمت كامپيوترهاي ديگري كه بعد از آن پديد آمدند قيمت مناسبي بود.
هترسلي مي‌گويد: مكينتاش واقعا يك ماشين محبوب بود و اين كامپيوتر به نوعي بازار رايانش دسكتاپ را از IBM گرفت و آن را براي سال‌هاي متوالي از آن اپل كرد. اين كامپيوتر،‌ رابط كاربري گرافيكي (GUI) را به بازار كامپيوترهاي جهان معرفي كرد.
نام مكينتاش از نام سيب مورد علاقه جف راسكين گرفته شده است. جف راسكين اين پروژه را با طراحي مكينتاش آغاز كرد. گفته مي‌شود كه روي كيس اولين كامپيوتر مكينتاشي كه ساخته شده،‌ امضاي تيم طراحي آن حك شده بود. داگلاس آدامز، نويسنده رمان‌هاي علمي-تخيلي، اولين نفري بود كه يك مكينتاش ابتدايي را در اروپا خريداري كرد. استفان فراي نيز دومين كسي است كه يك مكينتاش براي خود خريد. فراي مي‌گويد: يادم مي‌آيد كه اين كامپيوتر را در سال 1986 زماني كه به مدرسه ابتدايي در يك روستا در نورفولك مي‌رفتم، خريدم. جيسون فيتزپاتريك از مركز تاريخ رايانش در هارورهيل مي‌گويد: امروزه يافتن مكينتاش‌هاي قديمي كه 25 سال قدمت دارند كار بسيار دشواري است. اما بسياري از افراد خاطرات خوشي را با مكينتاش به ياد مي‌آورند.
به طور مثال براي زو كرستوت، طراح گرافيك، مكينتاش خاطرات سال 1989 را زنده مي‌كند. او در اين سال ازدواج كرده و با نصف پولي كه قرار بود خرج مراسم عروسي‌اش كند، يك مكينتاش خريد.
اپل جشن تولد نمي‌گيرد
«اگر در كسب و كارتان به گذشته برگرديد، شكست خواهيد خورد. شما مجبوريد كه هميشه به جلو و آنچه كه پيش روي‌تان است بنگريد.»
اين جمله‌اي است كه استيو جابز،‌ بنيانگذار شركت اپل در پاسخ به درخواست افرادي گفت كه از وي مي‌خواستند تولد 25 سالگي Mac را جشن بگيرد.
اپل اعلام كرده از آنجا كه رويداد تولد مكينتاش،‌ براي كاربران فراموش شدني نيست و كاربران همواره نسبت به Mac وفادارند و از آن استفاده مي‌كنند، اين شركت از گرفتن جشن براي سالگرد تولد آن چشم‌پوشي مي‌كند. اندي هرتزفلد، يكي از اعضاي اصلي تيم طراحي اولين سري مكينتاش در دهه 80 ميلادي مي‌گويد: شركت اپل با استيو جابز معني دارد و وي نيز دوست ندارد كه گذشته را جشن بگيريم. او هميشه مي‌گويد كه مهم‌ترين كار اين است كه براي امروز و فردا زندگي و كار كنيم و نبايد به كارهايي كه ديروز انجام داده‌ايم،‌ دل‌خوش كنيم.
در سال 1997 زماني كه استيو جابز مجددا وارد اپل شد، بلافاصله اعلام كرد: در حين سركشي به اتاق‌ها به آرشيوهاي Mac‌هاي قديمي برخوردم. همه اين آرشيوها را دور بريزيد؛ ما به آنها احتياجي نداريم.
مكينتاش،‌ ماشيني به ياد ماندني
اين ديدگاه و نگرش دور از احساسات استيو جابز باعث شد كه جامعه Mac بيش‌تر از جوامع ديگر اين كامپيوتر را به خاطر بسپارند و بروس دامر نيز مبادرت به راه‌اندازي يك موزه كامپيوتر با نام Digibarn در نزديكي دره سيليكون كرده است. استيو وزنياك، يكي از بنيانگذاران اپل نيز از طرفداران اين موزه بوده و هميشه موفقيت‌هاي Mac را جشن مي‌گيرد. اين رويدادهاي خوشحال كننده شامل ساخت اولين مك، اسناد و سخت‌افزار،‌ اولين برنامه تجاري، بازار‌يابي و بسته‌بندي مي‌شود.
دامر مي‌گويد: استيو جابز معتقد است كه بايد ايجاد نوآوري‌هايي را جشن گرفت كه جهان را متحول مي‌كند.
وي مي‌افزايد: يكي از مشخصات بارز استيو جابز در طول فعاليت‌اش در اپل اين بود كه فقط به نرم‌افزار فكر نمي‌كرد بلكه به همه چيز فكر مي‌كرد و تمام جوانب را در نظر مي‌گرفت. از همين رو مكينتاش از همه نظر بهترين بود. هرتز فلد نيز مي‌گويد: اولين چيزي كه من در Mac ديديم و توجهم را جلب كرد، استفاده از مسايل مذهبي در اين سيستم بود. فرشته‌ها در حال خواندن بودند و در مقابل چشمان من حركت مي‌كردند.
گاي كاواساكي، مباشر نرم‌افزار شركت اپل و يكي از اولين كساني كه براي مكينتاش بازاريابي كرد، مي‌گويد: مكينتاش به روشي كار مي‌كرد كه شما انتظارش را داشتيد. ما معتقد بوديم كه مكينتاش افراد را خلاق‌تر مي‌سازد و همچنين مي‌دانستيم كه اين كامپيوتر شخصي،‌ رقيب سرسخت كامپيوتري مي‌شود كه در سال 1984 توسط IBM توليد شده بوده، اعتقاد داشتيم PC محصول IBM يك دستگاه اورولي (برگرفته از نام جورج اورول) است. در حقيقت ما مبارزان آزاد بوديم و آينده درخشاني را براي خود مي‌ديديم.
همه به جز اپل
با وجودي كه شركت اپل رويداد تولد مكينتاش را در تاريخچه كاري خود ناديده مي‌گيرد،‌ برخي از طراحان اوليه اين كامپيوتر آن را جشن مي‌گيرند.
هرتز فلد مي‌گويد: ساخت مكينتاش يك پروژه كوچك در اپل محسوب مي‌شود و آن طور كه همه فكر مي‌كنند پروژه سخت و دشواري نبود. به هر حال ما بر اين بارو بوديم كه جهان را متحول كرده‌ايم و نياز نداريم كه بقيه افراد در اپل به اين امر اعتقاد داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست: