۱۳۸۷ دی ۲۴, سه‌شنبه

خانه‌های هوشمند در انتظار آیند

چندين دهه است که افراد روياي ساخت خانه‌هاي هوشمند را در سر مي‌پرورانند و در اين ميان، نظريه‌اي که همگان روي آن اتفاق‌نظر دارند کامپيوتري کردن سيستم‌هاي اتوماسيون و کنترل سيستم روشنايي و گرمايشي خانه و حتي آشپزخانه از طريق اين سيستم است.
براي شما هم پيش آمده که هنگام خروج از منزل در ساعات اوج ترافيک فراموش کرده باشيد که چراغ‌هاي منزل را خاموش کنيد؟ مشکلي نيست. در اين شرايط مي‌توانيد با فرستادن يک پيامک يا يک فرمان صوتي، چراغ‌ها را از راه دور خاموش کنيد. خانه‌هاي هوشمند ابزارهاي هوشمندي در خود جا خواهند داد، به اينترنت متصل خواهند شد و به کمک تلفن‌همراه يا کامپيوتر شخصي غذا را طبخ کرده و يا آن را در يخچال نگهداري خواهند کرد. يک يخچال هوشمند با چندين حسگر، مي‌تواند ميزان استفاده از خوار و بارها را تشخيص دهد و به صورت خودکار، اين جريان را در حالت آنلاين ذخيره کند.
با اين وجود، خانه‌هاي هوشمند براي سال‌هاي متوالي همچنان به عنوان يک رويا در افق باقي‌ مانده‌اند که اين رويا کم‌کم از نگاه‌ها دور مي‌شود.
بر اساس مطالعات جديدي که قرار است نتايج حاصل از آن در نمايشگاه Consumer Electronics Show در لاس‌وگاس آمريکا منتشر شود، امروزه برخلاف گسترش خطوط پهن‌باند اينترنت و شبکه‌هاي خانگي، کاربران هنوز در مورد خانه‌هاي هوشمند مشکوک هستند.
بر اساس نتايج حاصل از مطالعه‌اي که توسط يکي از گروه‌هاي تحقيقاتي در مورد خانه‌هاي هوشمند پشتيباني شد و شرکت‌هاي سيسکو، Whirlpool، Direct Energy، Hewlett-Packard، مايکروسافت، Procter & Gamble و Zensys در آن حضور داشتند، کاربران در بازارهاي جمعي در بيشتر مواقع علاقه‌اي به استفاده از "فناوري" در "خودکارسازي" و "کنترل" سيستم‌هاي خانگي ندارند.
اين مطالعه اعلام کرده است که ابزارهاي مربوط به خانه‌هاي هوشمند به صورت گسترده وارد بازار نخواهند شد. شرکت Whirlpool که در زمينه توليد ابزار فعاليت مي‌کند، از زمان‌هاي دور تحقيقات خود را در مورد خانه‌هاي هوشمند و سيستم‌هاي خودکارسازي آغاز کرد. اما "کارول پريفرت"(Carol Priefert) يکي از اعضاي گروه فناوري اعلام کرده که Whirlpool يک شرکت توده‌اي است و تازماني که اين حضور در بازارهاي توده وجود دارد، تجهيزات خانه‌هاي هوشمند عرضه نخواهد شد .

هیچ نظری موجود نیست: