۱۳۸۷ بهمن ۱۶, چهارشنبه

ميکرو-يخچال براي خنک کردن تراشه‌ها ساخته شد

محققان شرکت اينتل، مرکز بين‌المللي RTI International و دانشگاه ايالتي آريزونا در حال کار کردن روي روش جديدي هستند که تا بتوانند از طريق آن مشکل افزايش قابل‌ملاحظه دما که به دنبال حرکت تعداد زيادي از الکترون‌ها در حجم‌هاي بسيار کوچک توليد مي‌شود را حل کنند.
دانشمندان براي حل اين مشکل ميکرو-يخچالي ساخته‌اند که مي‌تواند به راحتي روي تراشه‌ها نصب شود و گرماي توليد شده در آن‌ها را کاهش دهد.
به گفته دکتر "راما ونکاتاسوبرامانيان"(Rama Venkatasubramanian) يکي از محققان مرکز RTI که در نوشتن گزارش نهايي مربوط به يافته‌هاي اين بررسي نيز شرکت داشت، اين دستاورد جديد به سيستم‌هاي توليد شده در مقياس نانو(10 ميکرون) امکان مي‌دهد تا ضمن کوچک‌تر شدن، نسبت به فن‌ها، سينک‌ها و سيستم‌هاي پايه‌اي مايع انرژي کمتري استفاده کنند. نتايج حاصل از اين دستاورد دانشمندان در نشريه Nature Nanotechnology منتشر شده است.
يخچالي که در آشپزخانه‌ها استفاده مي‌شود از پمپ‌هاي گرمايي مکانيکي استفاده مي‌کند تا ماده سرکننده را فشرده کرده و آن را در بخش‌هاي مختلف منتشر کند و از اين طريق گرماي داخل يخچال را دريافت کرده و آن را به فضاي بيروني منتشر کند .

هیچ نظری موجود نیست: