۱۳۸۷ دی ۱۰, سه‌شنبه

پنج ابزار کاربردي برتر در سرويس پست‌الکترونيکي Gmail

سرويس پست‌الکترونيکي شرکت گوگل موسوم به Gmail به آهستگي ابزارهاي مختلفي را از طريق مرکز Gmail Labs در اختيار گرفته است. بسياري از اين ابزارها رايگان هستند و يا اينکه ‌ هر يک از کاربران تجاري مي‌توانند با پرداخت سالانه 50 دلار بسته نرم‌افزاري Google Apps را شامل نسخه‌هاي پيشرفته ابزارهاي شخصي و کاربردي مي‌شود، در اختيار بگيرند. اين ابزارها به صورت گسترده و با اهداف متفاوت عرضه شده‌اند که در زير، به پنج ابزار کاربردي سرويس پست الکترونيکي گوگل اشاره مي‌شود:
1-سرويس ارسال پيامک براي چت(Chat) کردن در فضاي Gmail
پست الکترونيکي گوگل به صورت خودکار سرويس Gmail Chat را در اختيار کاربر مي‌گذارد و براي دوستان وي پيام‌هاي فوري(IM) ارسال مي‌کند. اما در برخي مواقع، دوستان کاربر پشت کامپيوتر خود نيستند و نمي‌توانند پيام‌هاي ارسالي را مشاهده و دريافت کنند. اگر چه کاربران مي‌توانند در اين شرايط پست الکترونيکي ارسال کنند، اما همه کاربران صاحب گوشي هوشمند نيستند با بتوانند از طريق تلفن‌همراه اين اقدام را انجام دهند. در اين ميان، بيشتر مردم از سرويس پيامک استفاده مي‌کنند و از طريق آن مي‌توانند با دوستان خود در فضاي Gmail ارتباط برقرار کنند.
2-سيستم ردياب فايل‌هاي ضميمه‌شده فراموش شده
اين مسئله همواره رخ مي‌دهد که کاربر يک پست الکترونيکي را به فرد مقابل ارسال و در آن توضيح مي‌دهد که يک فايل را به ضميمه ارسال کرده است. اما در اين شرايط، کاربر فراموش مي‌کند که فايل مورد نظر را به همراه پست الکترونيکي خود ضميمه کند. اگر سرويس Forgotten Attachment Detector در پست الکترونيکي Gmail فعال شود، زماني که کاربر در توضيحات خود از کلمات Attach يا Attachment به معني پيوست و ضميمه استفاده کند، يک صفحه کوچک روي مانيتور نمايان مي‌شود و به کاربر يادآوري مي‌کند که فايل ضميمه خود را کنترل و از ضميمه شدن آن اطمينان حاصل کند.
3-سرويس E-Mail Addict
بيشتر کاربران روزانه وقت زيادي را در پست الکترونيکي خود سپري مي‌کنند. با استفاده از سرويس E-Mail Addict، سرويس پست الکترونيکي Gmail پس از گذشت يک ساعت به صورت خودکار خارج مي‌شود، از کاربر درخواست مي‌کند که براي لحظاتي به خود استراحت دهد و باعث مي‌شود که شناسه کاربري در سرويس Google Chat به مدت 15 دقيقه در مقابل ديگر کاربران غيرفعال شود.
4-سرويسGoogle Docs
در حالي که برخي کاربران مجموعه نرم‌افزاري Microsoft Office را براي خود بسيار مناسب مي‌دانند، کارشناسان مرکز Google Apps زمان زيادي را طي سال‌هاي گذشته سپري کرده‌اند تا بتوانند از طريق آن ابزارهاي Documents، Spreadsheets و Presentations را به صورت اينترنتي توليد کنند. اگر چه هنوز هر يک از اين برنامه‌ها نسبت به مجموعه نرم‌افزاري Office نقاط ضعفي دارند، نرم‌افزاري اينترنتي Google Docs در اين زمينه پيشرفت‌هاي فراوان کرده است. اين نرم‌افزار به کاربر امکان مي‌دهد تا فايل‌هاي خود را به صورت محلي و روي يک کامپيوتر ذخيره نکند. اين نرم‌افزار سيستم کنترلي جالبي دارد که امکانات فراواني را در اختيار کاربر مي‌گذارد.
5-سرويسGoogle Calendar
يکي از مشکلات بنيادين در زمينه نرم‌افزارهاي اينترنتي و سرويس پست الکترونيکي وجود دارد، عدم يکپارچگي اين برنامه‌ها است و بر اين اساس، هر يک از اين ابزارها از برنامه‌هاي ديگر مجزا هستند و به صورت جداگانه عمل مي‌کنند. يکي از مهم‌ترين مواردي که باعث محبوبيت Lotus Notes يا Microsoft Exchange شده، هماهنگي آن‌ها با تقويم اينترنتي کاربران است. با استفاده از سرويس Google Calendar، کاربران مي‌توانند ابزارهاي اين سرويس را در سمت چپ پست الکترونيکي Gmail در اختيار داشته باشند. در اين تقويم اينترنتي کاربر مي‌تواند وقايع مورد نظر خود را وارد کند.

هیچ نظری موجود نیست: