۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

فرق بین سایت و بلاگ

می خوام تو این پست فرق بین سایت و بلاگ ( یا همان وب سایت و وبلاگ رو تا اونجایی که علم ناقص من کشش داره توضیح بدم) .

ببینید وبلاگ ها یک سری فضا های معمولا رایگان هستند که همراه با یک subdomain ( نام وبلاگ شما)که تشکیل شده است از نام domain ای که خدمات اون وبلاگ را ارایه میده تشکیل شده که معمولا واسه مدیریتش هم یک پنل خاص و جداگانه داره که میتونید به راحتی اونو مدیریت کنید .

مثل این نام که نام یک سایتی است که خدمات وبلاگ ارائه میدهد .

www.blogfa.com

یا مثل این مثال که نام یک وبلاگ را تشکیل می دهد .

WWW.X.BLOGFA.COM

که شما در این قسمت هر نامی را بجای x قرار دهید نام وبلاگ شما تشکیل خواهد شد . فضا در این وبلاگها نیز محدود می باشد .

شاید از خودتون بپرسید خوب با وجود این امکانات رایگان دیگه چرا باید به سراغ وب سایت بریم .

همانطور که گفتم وبلاگ یک آدرسی است که شما به صورت زیر مجموعه از یک مجموعه بزرگ تر دریافت می کنید و به ظاهر می تونید مدیریتش کنید . ولی باید این رو بدونید که وبلاگها تحت کنترل مرجع بالاتر شما یعنی همون صاحب وب سایت قرار داره و هر اتفاقی که برای اون وب سایت بیفته برای وبلاگ شما هم می یوفته . مثلا اگر تحریم بشه شما هم خود به خود تحریم می شید . اگه بسته بشه همینطور و ...

ولی برای راه اندازی سایت یا همون وب سایت که جفتشون یکی هستند شما احتیاج به یک domain ( یا همان نام وب سایت ) یک host ( یا همون فضای ایجاد وب سایت در اینترنت ) دارید که بعد از خریداری از شرکت های ارایه دهنده اونها میتونید صفحه ای که از طریق مثلا front page خودتون طراحی کردید رو در محل خاص خودش آپلود کنید . سایت رو راه اندازی و مدیریت کنید .

نام یک سایت

WWW.COE.AC.IR

فضای مورد نیاز توسط مدیر وب سایت تعیین شده و در اختیار کاربر قرار می گیرد .

حالا اینکه شما از طریق یک نرم افزار مثل مامبو یا غیره این کار رو می کنید یا اینکه خودتون به زبان برنامه نویسی HTML مسلط هستید و همه چیز رو برنامه نویسی می کنید این دیگه به خودتون ربط داره .

امیدوارم مفید واقع شود .

شاد باشید و دیگران رو هم شاد کنید

۱ نظر:

morteza mirzaei گفت...

سلام،
مرسی ولی یه سوال.صفحاتی که مثلا با مامبو طراحی میشه سایتن؟
به نظر من مامبو هم مثل وردپرس یه بلاگ انجینه.دلیلم هم در مورد ترکیب کلمه ی log هست.خوب log یعنی گزارش و هر صفحه ایی که بصورت گزارش(وبلاگ من و خودت و یا حتی سایت آموزشکده)باشه از نظر من وبلاگه!
فقط صفحاتی که این حالت گزارش وار رو نداشته باشن به نظر من وبسایتن.
نظرت چیه؟