۱۳۸۷ دی ۷, شنبه

نسخه‌هاي مختلف ويندوز ويستا

با عرضه ويندوز ويستا، نسخه هاي متفاوتي از اين سيستم عامل به بازار عرضه شد و مي توانيد يکي از آنها را که مناسب نوع فعاليت شما است. انتخاب کنيد. سه نمونه از اين نسخه ها مختص کاربران خانگي هستند ولي تفاوت ميان نسخه هاي مختلف آن بسيار کم است. در اين مقاله قصد داريم که به معرفي نسخه هاي متفاوت ويندوز ويستا و توصيه هايي براي انتخاب مناسب ترين نسخه مرتبط با نوع فعاليت شما بپردازيم:
Vista Home Basis
اين نسخه براي کاربردهاي خانگي به کار مي رود و دو شامل تمام ويژگي ها و امکانات اصلي ويندوز ويستا مي شود؛ مثلInstant Search ,Movie Maker, Windows photo, Windows Defender, Parental Control, Windows Media Player .
اما با آنکه ظاهر کلي اين نسخه، خيلي با ويندوز XP تفاوت دارد، اما از رابط کاربردي Aero پشتيباني نمي کند. شفافيت و ديگر ويژگي هاي زيباي Aero باعث مي شود که ويستا ظاهري کاملاً برخلاف نسخه هاي قبلي ويندوز داشته باشد. با اين وجود، به ياد داشته باشيد که رابط کاربردي Aero احتياج به کامپيوتري سريع براي اجرا شدن دارد.
اما گذشته از Aero، اين نسخه ويستا تفاوت هاي زيادي با ديگر سيستم عامل ها از لحاظ نحوه کار کردن کاربران با آن دارد. به عنوان مثال، برنامه Explorer آن، به کاربران اين امکان را مي دهد که اسناد را به سرعت يافته و با آنها کار کنند، مخصوصاً زماني که از ويژگي Live Icon استفاده مي کنند که محتواي اسناد را بدون باز کردن آنها نشان مي دهد.
يکي از بهترين ويژگي هاي تمام نسخه هاي ويندوز ويستا، ويژگي امنيتي پيشرفته آنها است. با اين حال سيستمي با ويندوز XP که از يک نرم افزار امنيتي قوي استفاده مي کند، تمام کارهاي اين نسخه ويستا را مي تواند انجام دهد. اگر از کامپيوتر تان فقط براي کاربردهاي معمولي استفاده مي کنيد، اين نسخه ويستا بهترين انتخاب خواهد بود. همچنين اين نسخه ويستا در صورتي که بخواهيد آن را روي يک کامپيوتر تقريباً قديمي نصب کنيد، مناسب خواهد بود.
Vista Home Premium
نتيجه سال ها تلاش مايکروسافت براي بهبود سيستم عامل ويندوز در اين نسخه ويستا به باز نشسته که شامل تمام ويژگي هاي نسخه Home Basic است ولي يک سري ويژگي هاي ارزشمند ديگر را نيز شامل مي شود، از جمله پشتيباني از دستگاه هاي سيار، امکان مشارکت و کاربردهاي چند رسانه اي.
اين نسخه علاوه بر پشتيباني از رابط Aero، شامل ويژگي Windows Mobility Center نيز مي شود که به کاربران کامپيوتر هاي کيفي امکان مي دهد که به سادگي از هر محلي به شبکه متصل شوند و همچنين گزينه هاي ديگري را در خصوص پيکربندي سيار در بر مي گيرد.
يکي ديگر از ويژگي هاي جديد اين نسخه، ويژگي Sync Center است که به کاربران امکان مي دهد به طور همزمان چند کار را انجام دهند. اين ويژگي نمايي کلي از عملکردهاي همزمان را فراهم آورده و امکان شروع يا توقف آنها را مي دهد.
ويژگي Windows Meeting Space اين نسخه که سابقا با نام Widows Collaboration شناخته مي شد، امکان مشارکت بيشتر از 10 کاربر را به صورت همزمان و البته با امنيت بالا فراهم مي آورد که مي توانند فايل هايشان را به اشتراک گذاشته و آنها را ويرايش کنند. هچنين اين ابزار به کاربران شبکه امکان مي دهد که دسک تاپ هاي ويندوز يا ديگر برنامه هاي کامپيوترشان را به اشتراک بگذارند که اين ويژگي براي رفع نقايص برنامه ها بسيار مفيد است.
مزيت مهم اين نسخه نسبت به نسخه Home Basic وجود Windows Media Center در آن است، که اين ويژگي سابقاً فقط در نسخه Media Center ويندوز XP وجود داشت.
نسخه Home Premuim ويندوز ويستا از لحاظ قيمت و کارآيي داراي تعادل بسيار خوبي است. اگرچه نسخه Home Basic داراي امکانات امنيتي بيشتري نسبت به نسخه هاي قبلي ويندوز است ولي فقط بعضي از ويژگي هاي ويندوز ويستا را در برمي گيرد، در صورتي که نسخه Home Premium شامل ويژگي هاي بسيار همچون امکانات چند رسانه اي پيشرفته، امکان مشارکت و در کل نمايي کلي از ويندوز ويستا مي شود. از سوي ديگر، به کامپيوتري احتياج خواهيد داشت که بتواند از رابط Aero پشتيباني کند.
Vista Business
اين نسخه براي شرکت هاي کوچک و متوسط طراحي شده است و داراي بسياري از ويژگي هاي موجود در نسخه Home Premium است ولي شامل ابزارهاي سرگرمي همچون Windows Media Center نيز مي شود و داراي برنامه هاي مفيدي هم است که در نگهداري داده ها و اتصال به شبکه به اين شرکت ها کمک مي کنند.
ابزار امنيتي توکار اين نسخه به طور خودکار نقايص را يافته و اصلاح مي کند و همچنين مي تواند از داده ها در صورتي که يک مشکل سخت افزاري پيش بيايد نيز محافظت کند.
همانند نسخه حرفه اي ويندوز XP، اين نسخه ويندوز ويستا نيز شامل برنامه Remote Desktop است که دسترسي از راه دور به برنامه ها و ديگر منابع را امکان پذير مي سازد.
همچنين شامل ويژگي هاي برتر ديگري همچون تشخيص دستخط و مرور سريع اسناد نيز مي شود.
اگر کسب و کار کوچکي براي خود داريد، ارتقاي سيستم عامل تان به اين نسخه ويندوز ويستا بسيار مفيد خواهد بود ولي به ياد داشته باشيد که برنامه هاي جانبي ديگري نيز وجود دارند که مي توانند همين کارها را انجام دهند و ارتقاي سيستم عامل به اين نسخه ويندوز ويستا همانند ارتقاي به هر سيستم عامل ديگري به سادگي امکان پذير نخواهد بود.
Vista Ultimate
اين نسخه شامل تمام ويژگي هاي نسخه هاي Home Premium و Vista Business مي شود و در ضمن ويژگي هاي بيشتري را نيز در بر مي گيرد که بيشتر براي کاربران حرفه اي و کاربراني که به انجام بازي هاي کامپيوتري و کارهاي چند رسانه اي زياد مي پردازند، طراحي شده است. يکي از مهم ترين ويژگي هاي اضافه اين نسخه، دارا بودن توانايي رمز نگاري است.
ويژگي رمزنگاري درايو Bit Locker اين نسخه ويندوز ويستا باعث محافظت از داده ها توسط رمزنگاري کل فضاي ويندوز مي شود که در نتيجه باعث پيشگيري از دسترسي کاربران غير مجاز به فايل هاي سيستمي مهم و نيز اصلاح آنها مي شود. ويژگي Bit locker از رمز نگاري AES (Advanced Encryption Stanard) 128 بيتي و يا 256 بيتي استفاده مي کند و به خوبي با سيستم هايي که داراي يک تراشه TPM (Trusted Platform Module) هستند، کار مي کند.
اين نسخه هم چنين داراي کنترل پيکر بندي پيشرفته اي براي بازي ها است و شامل ويژگي Ultimate Extras نيز مي شود که امکانات بيشتري همچون يک مجموعه از برنامه ها و خدماتي را در بر مي گيرد که فقط کاربران اين نسخه به آنها دسترسي خواهند داشت.
اگر چه قيمت اين نسخه نسبت به بقيه نسخه ها بالاتر است ولي امکاناتي که ارائه مي دهد، باعث برتري بيشتر آن نسبت به آنها مي شود.
Vista Enterprise
اين نسخه براي شرکت هاي بزرگ طراحي شده است و در حقيقت نسخه پيشرفته Vista Business است که از برنامه هاي بر پايه سيستم عامل يونيک پشتيباني مي کند و شامل ابزارهاي توکاري براي سازگاري بيشتر يا نسخه هاي قبلي ويندوز، Drive Encryption Bit Locker و برنامه هاي ديگر مي شود.
توصيه مي کنيم فقط در صورتي که يک تصميم گيرنده در حوزه IT در يک شرکت بزرگ هستيد، از اين نسخه استفاده کنيد، در غير اين صورت استفاده از ديگر نسخه هاي توصيه مي شود.

هیچ نظری موجود نیست: